مقالات

لوازم مورد نیاز هنرجویان برای طراحی و ساخت جواهر

لوازم مورد نیاز هنرجویان شغل طلاسازی برای طراحی و ساخت جواهر

ساخت جواهرات سرگرمی مفیدی است. این امکان را به شما می‌دهد که خلاقیت خود را آزاد کنید و آثار هنری زیبایی بسازید که برای همه قابل قدردانی باشد. اگر هنرجو و مبتدی این کار هستید، برای شروع به مواد و ابزارهایی نیاز است، همچنین به تکنیک‌هایی برای تسلط نیازمندید تا بتوانید از نقطه‌ای حرفه مورد نظر را آغاز کنید.

اصل مهم، داشتن ابزار و مواد مناسب هنگام شروع کار است و هیچ چیز مانند نداشتن لوازم مورد نیاز نمی‌تواند یک پروژه را خراب کند! در ادامه با مطالعه این محتوا با چند ابزار طلاسازی مهم در جواهر سازی و نکات مهم اولیه این کار آشنا خواهید شد. پس با ما همراه باشید.

هنرجویان مبتدی برای ساخت جواهرات به ابزارهای زیر نیاز دارند!

انبردست

انبر ابزار ضروری برای ساخت جواهرات است. به شما این اجازه را می‌دهند تا مواد را به شکل دلخواه خود خم کنید و برش دهید.

چون قرار است زمان زیادی را صرف نگهداشتن انبردست کنید، سعی کنید انبردست های راحت تهیه کنید. باید سبک وزن باشند و دسته آنها به خوبی در دست جاگیر شود.

انواع مختلفی از انبردست وجود دارد، اما تنها ۳ مورد از آنها کاملا ضروری است.

انبر برای ساخت جواهرات

انبردست های مورد نیاز مبتدیان ساخت جواهرات عبارتند از:

  1. انبر دماغه گرد: برای گرد کردن سیم به حلقه‌های صاف طراحی شده است. آنها نوک مخروطی شکل لاغری دارند و به شما این امکان را می‌دهند تا سیم را به روش‌های مختلف بپیچید. در کل برای ساخت حلقه‌ها، طراحی قلاب های گوشواره، ایجاد طرح‌ها و انجام تقریباً هر کاری با سیم مفید هستند.
  2. انبر بینی صاف: این انبرها دارای فک‌های مسطح و موازی هستند که اجزای کوچک را می‌گیرند و نگه می‌دارند. اغلب از این انبردست ها برای خم کردن، صاف کردن، و کنجکاوی سیم همراه با سایر قطعات کوچک مانند مهره‌های چین دار و حلقه‌های پرش استفاده می‌کنند.
  3. سیم بر – دم باریک: سیم برش‌ها برای برش سیم و سایر مواد نازک طراحی شده‌اند. آنها دارای فک‌های تیز هستند که بدون خراب شدن سیم، برش‌های تمیز و دقیقی بر جای می‌گذارند.

هنگام ساخت گردنبند، دستبند و گوشواره سیم‌های زیادی بریده می‌شوند.

خط کش فلزی یا گیج کولیس

هنگام طراحی جواهرات، برای اطمینان از اندازه‌گیری دقیق، به یک خط کش فلزی نیاز دارید.

از طرف دیگر، می‌توانید از یک کولیس برای اندازه‌گیری‌های دقیق داخلی، خارجی و عمق در اینچ و سانتی‌متر استفاده کنید. برای اندازه‌گیری قطر و عمق سنگ، تنظیم اندازه، قطر سیم، ورق فلزی، پرچ، لولا و سایر مواردی که اندازه دقیق آن ضروری است، عالی هستند.

میخ سندان و نیمکت

سندان و گیره نیمکتی بخش مهمی از تنظیم فضای کاری شما برای ساخت جواهرات است. به سادگی بر روی لبه میز کار شما پیچ میشود تا یک سطح صاف و فولادی برای چکش زدن و حمایت از طرحهای‌ شما هنگام اره کردن، سوراخ کردن، برش، براده کردن، سنگ زنی و غیره فراهم کند.

قاب و تیغه اره جواهرات

اره جواهرساز بهترین ابزاری است که می‌توانید برای برش لوله‌های فلزی، سیم ضخیم و برای برش ورقه‌های فلزی به شکل‌های مختلف استفاده کنید.

فایل‌ها و ورق سنباده

هنگامی که طرح شما لحیم شد و کاری تمیز بیرون آمد، وقت آن است که مواد اضافی را از قطعه خود جدا کنید.

این بسته شامل مجموعه‌ای از ۶ فایل است، یعنی تمام فایل‌هایی که برای شروع کار نیاز دارید. آنها برای بایگانی کنترل شده و دقیق ایده‌آل هستند و به اندازه کافی کوچک هستند تا در مکان‌های صعب العبور قرار بگیرند. شما می‌توانید از طریق درجه‌های سنباده، با ورقه‌های سنباده کار کنید، که هر گونه خراش ناخواسته را از بین می‌برد و به سطحی ریز و آماده برای پرداخت دست می‌یابید.

بلوک لحیم کاری

مهم است که فضای کار شما ایمن باشد و سطح کارآمدی برای لحیم کاری و استفاده از گرما داشته باشید. یک بلوک لحیم کاری بهترین گزینه است که سطحی ضد حریق را فراهم می‌کند و گرما را دقیقاً در جایی که می‌خواهید حفظ می‌کند.

مشعل گاز

برای لحیم کاری جواهرات خود به یک مشعل گاز مناسب نیاز دارید. این مشعل گاز جواهرات کوچک مکانی عالی برای شروع است، به خصوص اگر عادت به کار با مشعل ندارید. شعله کوچکی دارید که برای لحیم کاری قطعات کوچک مناسب است.

ابزار تکمیل

ابزارهای تکمیلی مختلفی برای ساخت جواهرات وجود دارد مانند بادگیر، برس و ابزار سنباده. بادگیرها باعث ایجاد سطحی براق روی قطعه شما می‌شوند. برس‌های سیمی میتوانند از نیکل، برنج یا فولاد ساخته شوند و در صاف کردن و صیقل دادن سطوح ناهموار بسیار موثر باشند زیرا ویژگی سایندگی آنها میتواند مواد اضافی را از بین ببرد.

ابزار سنباده به دلیل بافت شنی که دارند به روش مشابهی کار می‌کنند. می‌توانید به راحتی سطحی را با استفاده از کاغذ سنباده، نوارهای شنی، دیسک‌های شنی یا اسپندهای شنی جلا دهید که برخی از آنها به‌طور گسترده در اکثر فروشگاه‌های سخت‌افزار و فروشگاه‌های آنلاین موجود است.

دانستن این نکات مهم قبل از متعهد شدن به حرفه جواهرسازی به کارتان خواهد آمد

مشخص کردن نوع جواهراتی که قرار است بسازید

اولین قدم در ساخت جواهرات، تصمیم گیری در مورد پروژه‌ای است که می‌خواهید بسازید. در مورد ساخت جواهرات، از ریخته گری فلزات گرانبها گرفته تا ذوب آویزهای شیشه‌ای، امکانات زیادی وجود دارد که می‌توانید از آنها بهره ببرید.

ایده گرفتن با سرچ و جستجو

ایده و الهام گرفتن! آن هم فقط با یک جستجوی آنلاین ساده و یا غواصی عمیق در پینترست، که تعیین می‌کند با چه نوع موادی می‌خواهید کار را شروع کنید؟

طراحی کردن قطعه مورد نظر

اگر مطمئن نیستید با چه نوع طرحی شروع کنید، برای آغاز یک طرح ساده مناسب خواهد بود. اشکال، رنگ‌ها و مواد مختلفی را در نظر بگیرید که الهام‌بخش شما هستند. همچنین می‌توانید از یک جواهر ساده قدیمی خانوادگی الهام بگیرید.

آماده کردن ابزار و مواد لازم

هنگامی که طرح آماده شد، شروع به جمع‌آوری ابزار و مواد لازم کنید. در دسترس ترین جواهراتی که می‌توانید در خانه یا کارگاه کوچکتان بسازید، زیورآلات سیمی هستند. فقط به چند ابزار ساده نیاز دارد و نیازی به کوره نیست. اما اگر به دنبال فلزات گرانبهاتری هستید، باید ابزار و لوازم پیشرفته‌تری برای زرگری داشته باشید.

ایجاد فضای کاری مناسب

برای جواهرسازی نیاز به فضایی تمیز با نور زیاد دارید. ساخت جواهرات در مقیاس بسیار کوچکتر اتفاق می‌افتد، بنابراین ایده خوبی است که نور زیادی داشته باشید و حتی در صورت لزوم یک ذره بین داشته باشید. میز کار شما باید محکم باشد تا زمانی که جواهرات خود را چکش می‌کنید، مهر می‌زنید و کار می‌کنید، تکان نخورد.

وجود یک صندلی راحت نیز بسیار مهم است زیرا ممکن است ساعت‌ها روی آن بنشینید. پس صندلی‌ای را در نظر بگیرید که پشت و گردن شما را پشتیبانی میکند. اگر قصد دارید سنباده کاری، لحیم کاری یا پرداخت را انجام دهید، مطمئن شوید که تهویه کافی و همچنین عینک ایمنی، ماسک و تجهیزات ایمنی مناسب در برابر را آتش دارید.

آخرین مرحله شروع به ساختن کنید!

هنگامی که طراحی خود را برنامه ریزی کردید، مواد خود را جمع آوری کنید، فضای کاری خود را تنظیم کنید، دیگر آماده شروع ساخت هستید! آموزش آنلاین ببینید یا در کلاس‌های حضوری شرکت کنید و حتی می‌توانید مربی خصوصی استخدام کنید تا زرگری را به شما آموزش دهند.

می‌توانید جواهرساز ماهری شوید!!

ساخت جواهرات شغل جالبی است. هر جواهرسازی هم به ابزار کامل نیاز دارد و شما این شانس را دارید که لوازم و ابزار جواهرسازی خود را از فروشگاه طلاتولز که دارنده برندهای معتبر، ضمانت کیفیت کالا و قیمت مناسب است، تهیه کنید.

از شیرجه رفتن در کار و شروع جدید نهراسید! با ابزار مناسب و کمی تمرین، از توانایی و استعداد خود شوکه خواهید شد.

 

منابع مهم:

۲۰۲۳ – Materials for Jewelry Making that Every Beginner Needs

 Basic Tools For Jewellery
/https://www.thecrucible.org/guides/jewelry-making

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *